The Cyclic Nature Of Womanhood And Man And Everything That Is Alive And Rocks, encre, peinture à l´huile, collage sur papier, branches d'arbre, zakjes met rijst gevuld um de constructie overeind te houden, dimensions variable2017

ENG

"The Cyclic Nature Of Womanhood And Man And Everything That Is Alive And Rocks" is a drawing/painting/image of the title itself, drawn in large black letters on which something seems to grow.  It is made out of white painted newspapers, glued together. With every manipulation holes and small cracks appear, which I repair with coloured transparent paper. Nothing is lost, there is only transformation from one state to another.

The work is part of a monument to the cyclical woman. No classical monument, no bronze or stone statue, but an accumulation of actions and images that little by little sketches and honours the image of the woman and everything that lives as cyclical instead of linear, as usual in our society. Themes such as menopause and the periode are addressed. These included a transition ritual that I organised together with Isabel Burr Raty, drawing lessons on the archetypes of the 4 seasons, a performance/lecture at 2M3 in Brussels, a lecture in "le jardin du paradox" in Liège, a postcard, an exhibition in Netwerk Aalst... and again, everything keeps moving.

NL
"The Cyclic Nature Of Womanhood And Man And Everything That Is Alive And Rocks" is een tekening/schilderij/beeld van de titel zelf, getekend in grote zwarte letters op welke iets te groeien schijnt.  Het is gemaakt uit aan elkaar geplakt, wit geschilderd krantenpapier. Bij elke manipulatie komen er gaten en kleine scheurtjes bij die ik met gekleurd doorzichtig papier herstel. Niets gaat verloren, er is alleen maar transformatie van een toestand naar een andere. Opgebouwd heeft het ook geen definitieve vorm. Het werk past zich aan aan de omgeving in welke het terecht komt.

Oorspronkelijk was het de backdrop voor een performance lezing in 2m3 in Brussel.

Het maakt deel uit van een monument voor de cyclische vrouw. Geen klassiek monument, geen bronzen of stenen beeld, maar een accumulatie van handelingen en beelden *die beetje bij beetje het beeld van de vrouw en alles dat leeft als cyclisch in plaats van lineaire, zoals gewoonlijk in onze maatschappij, schetst en eert. Thema´s als menopauze en maan stonden komen aan bod, zoals ze gezien worden in de ayurvedische traditie. Daar is de menopauze bijvoorbeeld geen taboe maar wel de transformatie naar wijsheid. Hoe zou onze maatschappij eruit zien, als dit het dominante narratieve zou zijn?


* Daaronder valt een ritueel voor de overgang dat ik samen met Isabel Burr Raty georganiseerd heb, tekenlessen in de klas van Dominique Thirion in de academie van Uccle rond de archetypes van de 4 seizoenen, een lezing in "le jardin du paradox" in Luik, een postkaart, een tentoonstelling in Netwerk Aalst,...